Notice: Use of undefined constant PHP_SELF - assumed 'PHP_SELF' in /3w/wz.cz/s/stinmh/uzlabina/L2D2014/index.php on line 5 STINmh - Studijní informace - Michal Hnyk
2.6.2015 - Ve čtvrtek 4.6.2015 si napíšeme písemku na mechanické vlnění, akustiku a vlnovou optiku. Mohlo by se v ní objevit následující:
práce s rovnicí postupné vlny (sestavit dle parametrů, přečíst parametry z rovnice, dosazení, ...)
akustické výpočty (rychlost zvuku, vlnová délka a frekvence, ...)
mřížková rovnice
převody jednotek
9.3.2015 - Ve čtvrtek 12.3.2015 si napíšeme písemku na harmonické kmitání. Mohlo by se v ní objevit následující:
práce s rovnicí harmonického kmitání
složené kmitání (dvě rovnice -> obrázek apod.)
rychlost mech. oscilátoru
zrychlení mech. oscilátoru
matematické kyvadlo (perioda kmitání)
závaží na pružince (tuhost pružinky, perioda kmitání)
9.3.2015 - Dle dnešní domluvy rozjedeme systém praktických referátů. Každý žák bude povinen mít do konce školního roku alespoň jeden praktický referát. Témata můžete navrhovat sami, nebo si vybrat z těch, která napadnou během času mě - budu je sem postupně věšet a přihlásit se o dané téma můžete buď na hodině, nebo v Diskuzi na úvodní straně. Prvním tématem budiž stupňovité kyvadlo. Referát musí být přednesen nejpozději v úterý 17.3.2015.
6.3.2015 - Přidávám možnost získat si malou bezvýznamnou jedničku, pakliže se vám podaří zkonstruovat kyvadlo, které kreslí do písku Lissajousovy obrazce (viděli jsme na videu při hodině).
23.2.2015 - Zítra si napíšeme maličkou písemku na rovnici harmonických kmitů. Mohlo by se v ní objevit následující:
sestavení rovnice ze zadaných parametrů
odečtení parametrů z rovnice
dosazení do rovnice
skládání kmitů
17.2.2015 - Vyhlašuji dobrovolný domácí úkol za malou bezvýznamnou jedničku - vyrobte stupňovité kyvadlo. Tento přístroj by měl sestávat z nejméně pěti kuliček na závěsech postupně se zvětšující délky zavěšených v rovině za sebou. Takovýto prodlužující se hřebínek kyvadel lze rozkmitat najednou a v ose závěsů sledovat vznik zajímavých efektů díky různým frekvencím kmitů jednotlivých kyvadel. V případě nutnosti konzultace rád poradím.
16.2.2015 - Vzhledem k místy ne zcela veselým zkušenostem s protokoly z laboratorních prací jsem se rozhodl pro pokus o demonstraci toho, jak jsem to myslel, když jsem vám hodinu povídal o tom, jak má protokol vypadat, co všechno má obsahovat atd. - nechtěl jsem zpracovávat některé konkrétní laborky z těch, které jste dělali či dělat budete, aby náhodou někoho nenapadlo "vypůjčit" si půlku práce. Dám vám proto nahlédnout do několika z mých protokolů - nepovažuji je rozhodně za vzor úžasně dobře odvedené práce, ale myslím, že dobře ilustrují to, co má protokol obsahovat. Proto doporučuji otevřít sešit na stranách s povídáním o podobě protokolů a pročíst ukázkové protokoly - myslím, že když protkoly budete zpracovávat/přepracovávat s touto inspirací, budou z nich samé jedničky. (P.S.: Vězte, že veškeré obrazové materiály i texty z mých protokolů jsou pouze mým dílem - já na vás budu hodnější, můžete si vypůjčovat cizí práci - ale vždy je třeba zřetelně vyznačit přejaté části a citovat zdroje!) Hledejte zde: ModulPruznosti.pdf, Trioda.pdf, Difrakce.pdf.
3.2.2015 - Vzory hlaviček protokolů z laboratorních prací naleznete zde: LP5_vzor.doc a LP6_vzor.doc. Termíny pro odevzdání dejme pro první práci pondělí 9.2. a pro druhou čtvrtek 12.2.2015.
3.2.2015 - Ve čtvrtek 5.2.2015 si napíšeme písemku na kapaliny. Mohlo by se v ní objevit následující:
povrchová síla
povrchová energie
kapilarita (výška výstupu hladiny, průměr kapiláry, ...)
kousek teorie (povrchové napětí, adheze, koheze, ...)
19.1.2015 - Zítra si napíšeme maličkou písemku na povrchovou sílu a povrchovou energii. Nečekejte nic velkého - jeden dva příklady, pět deset minut...
16.12.2014 - Experimenty budou ohodnoceny třemi velkými známkami dle úrovně zpracování jich samotných a dokumentů k nim, a to v pondělí 5.1.2015 do 23:59. Ve vlastním zájmu tedy přineste hotové experimenty na pondělní dvouhodinovku, kde je odprezentujete (představíte ostatním, co ukazují, jak toho docilují, předvedete činnost, atd.) spolužákům. Nezapomeňte na vzorné zpracování Pracovních listů (Co a jak má experimentátor udělat, aby provedl váš experiment? Jaký jev demonstruje? Nač dát pozor? ..?) a Fyzikálních vysvětlení (Jak daný jev fyzikálně vysvětlujeme? Jakým způsobem ho váš experiment využívá/ukazuje? ..?)!
9.12.2014 - Vyhlašuji soutěž o největší monokrystal kuchyňské soli či modré skalice! Čas máte do června - zhruba do pondělí 1.6.2015. Počítají se pouze MONOkrystaly, takže slepence z mnoha krystalů jsou mimo hru. Čím dříve začnete, tím větší šanci máte na úspěch!
23.11.2014 - Na pondělí s sebou přineste kompletní plány vašeho postupu - osnovy a zárodky pracovních listů, fyzikálních vysvětlení, plány samotného zařízení (konkrétní! - tedy takové, podle nichž by kdokoli dokázal zařízení postavit, už žádné mlhavé představy), a budete-li chtít materiál proplatit od školy (s tím, že poté pomůcky zůstanou ve škole), přineste s sebou podrobný seznam veškerého materiálu, který budete nakupovat (a nezapomeňte, že bude třeba mít na vše účtenky). Můžete svůj experiment konstruovat doma, můžete tak činit i v hodinách - v tom případě ovšem přineste seznam náčiní, které budete potřebovat, abychom se mohli domluvit, jak jej zajistíme. Výstupem pondělní dvouhodinovky bude pevný základ všech prací - do 4.12.2014 bychom potom mohli/měli vše dokončit a udělat vernisáž výstavky!
18.11.2014 - Níže uvádím seznam krví upsaných:
Zuzka Holušová, Lenka Bohatá - Blikající žárovka
Zdeněk Kazda, Petr Andreas - Plynový teploměr
Luděk Kolanda, David Blažek - Vozítko na parní pohon
Tomáš Urban, Vítek Bednář - Záření černého tělesa
Jan Jukl, Štěpán Drástal - Stirlingův motor
Martin Šlégr, Jeroným Ťuka, Pavlína Školníková - Dilatometr
Do naší příští hodiny, tj. do čtvrtka 20.11.2014, si rozmyslete technické detaily! Přineste s sebou seznamy materiálu, který bude pro váš experiment třeba, nákresy, schémata, obrázky, ... prostě vše, co potřebujete pro naprosto jasnou představu o tom, co budete vyrábět. Budete-li mít nějaké dotazy, můžete použít fórum na úvodní straně či e-mail. Čtvrteční hodinu věnujeme konzultacím, kde vám budu k dispozici - kdo nebude právě konzultovat se mnou, bude pracovat na nástřelu pracovních listů a fyzikálních vysvětlení, které budou u experimentů přiloženy.
13.11.2014 - Prosím ty z vás, kdo dnes natáčeli, o zaslání výsledků. Především se těším na vysokorychlostní záběry. Do pondělí 17.11.2014 do 20:00 si prosím VŠICHNI pročtěte fórum na úvodní straně a doplňte potřebné informace. V úterý se budeme, krom kapalin, zabývat harmonogramem projektu a soupiskami materiálu a nářadí. Je již nutné s prací pohnout kupředu!
12.11.2014 - Konečně jsem se dostal k uploadu několika zlomků - ve vlastním zájmu si je zkuste zjednodušit, protože úpravy výrazů vás budou provázet (nejen) celou fyzikou! Hledejte zde: zlomky.pdf.
3.11.2014 - Zítra si napíšeme maličkou písemku na ideální plyny. Mohlo by se v ní objevit následující:
střední kvadratická rychlost (vyjádřit neznámou za znalosti ostatních veličin)
stavová rovnice (vypočíst zbývající neznámou za znalosti ostatních)
stavové rovnice pro izo-děje (za znalosti původního stavu a části výsledného určit zbývající neznámou)
účinnost ideálního tepelného stroje
Tentokrát očekávejte více drobných příkladů.
3.11.2014 - Jak jsme se na dnešní hodině dohodli, upište se do čtvrtka 6. 11. 2014 na hlavní stránce v diskuzi - váš příspěvek by měl obsahovat jména členů skupiny, název experimentu a stručný popis, oč by mělo jít a jaké bude technické řešení.
28.10.2014 - Rekapituluji, co jsme na poslední hodině domlouvali - rád bych, abychom si trochu hráli. Říkejme tomu Miniprojekt teplo. Vaším úkolem přes prázdniny je ve dvojicích vymyslet nějaký jednoduchý experiment, který byste dokázali z levného materiálu s omezeným přístupem k nářadí sestrojit během hodin fyziky (dejme tomu dvou dvouhodinovek). Experiment by se měl týkat toho, co jsme zatím letos probrali - podívejte se do sešitů. Výstupem našeho miniprojektu by byla výstavka výslených experimentů, která by byla pro celou školu ke zhlédnutí v učebně 311. Jako příklady možných experimentů mi na mysli vytanou třeba tyto:
kapalinový teploměr
plynový teploměr
dilatometr
tání krystalické látky (měření teploty při konstantní dodávce tepla)
měření tepelné vodivosti
... a mnoho jiných. Prohlédněte internet, knihy, poptejte se známých, ... Jednoduše vymyslete něco efektního, jednoduchého a vhodného pro výuku. Když budou projekty zajímavé, budete mít na výběr - buď pár korun na materiál obětovat a nechat si výsledek po výstavce sami, nebo pořídit materiál na náklady školy a ponechat výsledek jako pomůcku škole. Zatím tedy vymyslete experimenty, detaily dohodneme po prázdninách.
9.10.2014 - V pondělí 13. 10. 2014 si napíšeme písemku, v níž by se mohlo objevit následující:
kalorimetrická rovnice
teplotní roztažnost (délková i objemová)
tepelná vodivost
převody jednotek
Očekávejte nejspíše jeden nebo dva komplexnější příklady.
7.10.2014 - Napadl mě dobrovolný domácí úkol za malou bezvýznamnou jedničku (podle kvality zpracování možná i významnou). Postavte teploměr!
je lhostejno, jaký typ zvolíte, ale musí jít o MĚŘIDLO teploty (= musí mít stupnici)
optimální je použít levné a dostupné materiály
ponecháte-li pomůcku ve škole, vysloužíte si její vděk a přidáte známce na váze
volte konstrukce vhodné a bezpečné pro použití ve škole
7.10.2014 - Laboratorní práce zpracujte prosím elektronicky a zašlete mi je na e-mail ve formátu PDF, a to do pondělí 13. 10. 2014. Mustr protokolu s potřebnými částmi naleznete zde: LP4_vzor.doc.
1.10.2014 - Máte možnost trénovat převody jednotek, nebo si dokonce vysloužit malou bezvýznamnou jedničku: Generátor převodů.