Notice: Use of undefined constant PHP_SELF - assumed 'PHP_SELF' in /3w/wz.cz/s/stinmh/uzlabina/L1D2014/index.php on line 5 STINmh - Studijní informace - Michal Hnyk
2.6.2015 - V pátek 5.6.2015 si napíšeme písemku na tlak. Mohlo by se v ní objevit následující:
tlak obecně
hydrostatický tlak
převody jednotek
Uvidíme, jak nám to půjde - nejprve asi procvičíme, co jsme si dnes vyložili, poté napíšeme písemku a na závěr, podle časových možností, dokončíme obtékáním tekutin.
12.5.2015 - V pátek 15.5.2015 si napíšeme písemku na tuhé těleso. Mohlo by se v ní objevit následující:
moment setrvačnosti
Steinerova věta
Königova věta
12.5.2015 - V pátek 15.5.2015 si napíšeme písemku na moment síly. Mohlo by se v ní objevit následující:
moment síly
momentová věta
převody jednotek
27.4.2015 - Hlavičku protokolu ke třetí laboratorní práci naleznete zde: LP3_vzor.doc. Termín pro odevzdání práce určeme na úterý 5.5.2015.
27.4.2015 - Objednávky na třídní fotografie spolu se 20 Kč / 1 ks předejte prosím do 29.4.2015 naší pokladnici Lence! Pokladnici pak poprosím o předání výsledné částky (v bankovkách, jak jsme se domlouvali) a seznamu objednávek nejpozději 30.4.2015 do konce velké přestávky mé maličkosti.
6.4.2015 - V úterý 7.4.2015 si napíšeme písemku na pohyby v homogenním gravitačním poli a Newtonův gravitační zákon, kterou jsme nepsali před prázdninami. Mohlo by se v ní objevit následující:
vrh svislý vzhůru
vrh vodorovný
vrh šikmý z nulové počáteční výšky
Newtonův gravitační zákon
Příklady budou podobné těm, které jsme procvičovali. A možná se objeví i převody jednotek.
17.3.2015 - V pátek 20.3.2015 si napíšeme maličkou písemku na Newtonův gravitační zákon. A možná přidáme převody jednotek.
15.3.2015 - Na základě povídání s Jurou jsem se rozhodl avizovat nápad, který mám již dlouho, ale zatím mi nebyl připomenut (oč jsem dotyčné, kvůli kterým jsem o věci přemýšlel, několikrát žádal) - pochopil jsem tedy, že o něj není zase tak velký zájem, aby jeho realizace stála za námahu. Ozvalo se však více hlasů, proto nabízím možnost scházet se v pondělí mezi 14:20 a 15:20 za účelem konzultací/doučování/procvičování/objasňování/... - nazvěte si to, jak jen je vám po chuti - záležitostí týkajících se fyziky. Učebna 311 bohužel není v tuto hodinu volná, takže bychom se scházeli nejspíše v učebně 204. Přijít může kdokoli, kdo má nějaký problém s látkou z fyziky a rád by si ve věci udělal jasno. Setkání nebudou zcela pravidelná - třídnická hodina, akce školy, porady a jiné pracovní povinnosti mají samozřejmě přednost - ale nejspíše se většinou uskuteční. Záleží také na počtu zájemců. Proto se mi upište do Diskuze na úvodní stránce! Napište jen jednoduchou stručnou zprávu obsahující jméno, třídu, projev zájmu se účastnit a nastiňte třeba konkrétní věc, kterou byste si chtěli nechat vysvětlit, abych měl přehled. Zprávu šiřte mezi spolužáky/spoluškoláky, abych viděl, kolik lidí by mělo zájem, co možná nejdříve, a abychom tím pádem mohli brzy začít.
10.3.2015 - V pátek 13.3.2015 si napíšeme písemku na pohyby v homogenním gravitačním poli. Mohlo by se v ní objevit následující:
vrh svislý vzhůru
vrh vodorovný
vrh šikmý z nulové počáteční výšky
Zeptat bych se mohl na kterýkoli z parametrů, které jsme si odvozovali a počítali při hodinách. Když si dopočítáte příklady ze dnešní hodiny, nic by vás nemělo překvapit.
9.3.2015 - Jak bylo před prázdninami řečeno, kdo má nějaké dosud neomluvené absence, má možnost je řádně omluvit do zítřejší hodiny fyziky. Poté budou považovány za neomluvené. V souvislosti se zavedením elektronické třídní knihny také doporučuji pročíst si Školní řád (speciálně části o omlouvání absencí) a naše níže uvedená pravidla... ve vlastním zájmu.
16.2.2015 - Vzhledem k místy ne zcela veselým zkušenostem s protokoly z laboratorních prací jsem se rozhodl pro pokus o demonstraci toho, jak jsem to myslel, když jsem vám hodinu povídal o tom, jak má protokol vypadat, co všechno má obsahovat atd. - nechtěl jsem zpracovávat některé konkrétní laborky z těch, které jste dělali či dělat budete, aby náhodou někoho nenapadlo "vypůjčit" si půlku práce. Dám vám proto nahlédnout do několika z mých protokolů - nepovažuji je rozhodně za vzor úžasně dobře odvedené práce, ale myslím, že dobře ilustrují to, co má protokol obsahovat. Proto doporučuji otevřít sešit na stranách s povídáním o podobě protokolů a pročíst ukázkové protokoly - myslím, že když protkoly budete zpracovávat/přepracovávat s touto inspirací, budou z nich samé jedničky. (P.S.: Vězte, že veškeré obrazové materiály i texty z mých protokolů jsou pouze mým dílem - já na vás budu hodnější, můžete si vypůjčovat cizí práci - ale vždy je třeba zřetelně vyznačit přejaté části a citovat zdroje!) Hledejte zde: ModulPruznosti.pdf, Trioda.pdf, Difrakce.pdf.
12.2.2015 - Připomínám, že sraz na zítřejší divadelní představení je před Salesiánským divadlem (Kobyliské náměstí 1, Praha 8; doprava nejlépe metrem na Kobylisy, dále pěškobusem) v 8:40. Po skončení představení se nezapomeňte vrátit do školy, výuka bude od 5. hodiny pokračovat dle běžného rozvrhu a suplování.
3.2.2015 - V úterý 10.2.2015 si napíšeme písemku na mechanickou práci a energii a ZZME. Mohlo by se v ní objevit následující:
mechanická práce (síla ve směru pohybu i pod úhlem)
potenciální energie
kinetická energie
zákon zachování mechanické energie
27.1.2015 - Nezapomeňte na domácí úkol - dokončete, co jste nestihli ve škole. Obrázek hopíku naleznete zde: Hop.jpg. Rekapitulace úkolů:
1) Vytvořte graf v(t) pro vodorovný směr.
2) Vytvořte graf y(t) pro svislou souřadnici.
3) Porovnejte pro jednotlivé odrazy výšku výstupu míčku a spočtěte energetickou bilanci. (Určete, jaká část energie míčku po odrazu zůstane, a jaká se přemění na teplo.)
27.1.2015 - Jak jsme se dnes pobavili, je ve vašem zájmu nezbytné zavést s okamžitou platností některá opatření:
omluvenky v indexu přinášejte ihned první den po nástupu do školy (jinak automaticky považuji absenci za neomluvenou)
omluvenky nebudou řešeny na úkor vyučovací hodiny (takže přestávky, případně během samostatné práce)
pozdní příchody budou automaticky neomluvené
uvolnění z výuky bude uznáno jen v závažných případech (i lékaři lze říci, že můžete až odpoledne...)
další záznam ve třídní knize v novém pololetí znamená automaticky kázeňské opatření
na počátku každé hodiny schová celá třída mobilní telefony a přidružená zařízení do zavazadel (pakliže je budete potřebovat použít, je třeba se domluvit s konkrétním vyučujícím před hodinou)
vyrušování výuky hlasitým hovorem nebo jiným způsobem přinese puntík; tři puntíky přinesou kázeňské opatření (toto opatření se z mé strany omezuje na hodiny fyziky, ale doporučuji se jím řídit i jinde)
Tato opatření nevnímejte jako projev mého hněvu pro neutuchající stížnosti na vaše chování. Vnímejte je jako trénink do života. Porušujete pravidla a znepříjemňujete tím ostatním život. To se neobejde bez přirozených následků. A protože bych byl nerad, kdyby vám v budoucnu stejná chyba přinesla mnohem větší problémy, budu vás učit zorganizovat své záležitosti. Dochvilnost a spolehlivost jsou nezbytné ctnosti. To mi připomíná poslední opatření - od nynějška nepřivírám nad nikým oči a nepřinesený úkol/protokol/jiné znamenají automaticky pětku. Doufám, že vám nová opatření budou ku prospěchu. A je mi líto, pokud vás budou trápit. Rozmyslete si ale sami, jestli to v životě je jinak...
19.1.2015 - Pokud jste nebyli na páteční hodině, můžete si stáhnout informace o plesu zde: plesL1D.doc.
19.1.2015 - Laboratorní práce odevzdejte prosím do naší hodiny v úterý 27. 1. 2014. Hlavičku protokolu naleznete zde: LP2_vzor.doc.
12.1.2015 - Zítra si napíšeme slíbenou písemku. Mohlo by se v ní objevit následující:
Newtonovy pohybové zákony (znění, aplikace)
tření, valivý odpor, nakloněná rovina
zákon zachování hybnosti (nepružná srážka)
nějaký příklad ze života
Inerciální, neinerciální a rotující soustavy si necháme na další písemku.
9.12.2014 - Poslední písemku z kinematiky si napíšeme v úterý 16.12.2014 a bude se týkat pohybu po kružnici. Mohlo by se v ní objevit následující:
frekvence, perioda, úhlová rychlost (vypočítat za znalosti jednoho zbylé)
převody jednotek (RPM na Hz atd.)
obvodová rychlost
nějaký příklad ze života
Písemka bude krátká, maličká - zhruba na deset minut, příklad nebo tři...
2.12.2014 - Protože někteří dnes zamrzli a já bych nerad, aby o písemku přišli, napíšeme si ji v pátek 2. 12. 2014.
26.11.2014 - Dalším krokem v pořadí je napsat si v úterý 2.12.2014 písemku na rovnoměrně zrychlený pohyb. Mohlo by se v ní objevit následující:
Dráha rovnoměrně zrychleného pohybu
Grafy v(t)
Volný pád
Průměrná rychlost
Písemka bude krátká, maličká - zhruba na deset minut, příklad nebo tři...
23.11.2014 - Jak jsme se domluvili, napíšeme si na kinematiku, jelikož je základním kamenem celé další fyziky, ještě sérií tří písemeček. První z nich si napíšeme v úterý 25.11.2014. Bude se týkat rovnoměrného pohybu a mohlo by se v ní objevit následující:
Dráha rovnoměrného pohybu
Grafy s(t), v(t)
Příklady na "potkávání" a "dohánění" (+grafy x(t)!)
Průměrná rychlost
Písemka bude krátká, maličká - zhruba na deset minut, příklad nebo tři...
18.11.2014 - Opravil jsem písemky a známky již jsou online. Nemyslím, že by písemka dopadla v průměru nějak špatně - bohužel pro některé, kterým se nepodařila, se většina lidí s písemkou poprala se ctí. Uděláme tedy toto - v pátek věnujeme poslední dvouhodinovku kinematice. Zavzpomínejte proto na příklady, které v písemce byly, a všichni se je naučte spočítat. Až si předvedeme, jak měla vypadat řešení, budeme ještě cvičit. Od příštího týdne se již budeme zabývat dynamikou. A je možné, že si napíšeme ještě jednu podobnou písemku na kinematiku.
12.11.2014 - Konečně jsem se dostal k uploadu několika zlomků - ve vlastním zájmu si je zkuste zjednodušit, protože úpravy výrazů vás budou provázet (nejen) celou fyzikou! Hledejte zde: zlomky.pdf.
4.11.2014 - Opravil jsem přepracované protokoly. Rozhodl jsem se ponechat vám vždy tu lepší známku z obou odevzdání. (Známky se objeví na Bakalářích až zítra.) Připomínám četným hříšníkům možnost přinést či odeslat do pátku 7.11.2014 domácí úkol - akcelerometr - a vylepšit si tak známku. Díky dnešní hodině byste již neměli mít problém úkol zpracovat. Nezapomeňte, že máte možnost splnit alternativní zadání...
28.10.2014 - Do úterý 4. 11. 2014 máme domácí úkol. Stáhněte nějaký akcelerometr pro Android (já používám https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keuwl.accelerometer, ale možná najdete lepší, nijak jsem je neprocházel; uživatelé jiných OS, hledejte), vyřešte nějakým způsobem export dat do počítače (ať už screenshot grafu, nebo export dat + Excel - to umožňuje Keuwl) a zaznamenejte nějaký pohyb. K tomuto pohybu vytvořte graf a(t) a napište k němu krátký příběh, který pohyb popisuje. Příkladem může být můj experiment někde mezi zastávkou Na Hroudě a Strašnickou - akcelerometr_vzor_L1D.xls. Nechal jsem mobil ležet na podlaze tramvaje podélně po směru jízdy. Alternativně (pokud nemáte smartphone nebo z jiného důvodu nemůžete splnit původní zadání) vymyslete graf a(t) a vymyslete k němu stejným způsobem příběh. Ovšem pozor - buďte důkladní a dejte si pozor na správnost popisu. Označte také v grafu chvíle, kdy se stala ta či ona událost. Odevzdejte elektronicky v PDF na e-mail, nebo papírově na hodině.
23.10.2014 - Na minulé hodině jsme si pověděli, co by měl obsahovat správný protokol z laboratorní práce. Krátce zrekapituluji:
Hlavička - bývá dána zadavatelem
Název - bývá dán zadavatelem
Úkol - bývá zadán
Teorie - vlastními slovy zpracovaný úvod, z něhož musí být jasné, jak experiment provedeme a jak zpracujeme data
Pomůcky - seznam pomůcek, které pro měření potřebujeme
Výsledky - naměřené hodnoty, vlastní zpracování měření a dílčí výsledky
Závěr - shrnutí výsledků měření
Diskuze - zamyšlení nad správností výsledků měření, nad přesností měření, vysvětlení původu nepřesností, fyzikálně relevantní komentáře, návrhy na vylepšení, ...
S těmito novými vědomostmi můžete přepracovat protokoly z laboratorních prací č. 1 a odevzdat mi je do úterý 4. 11. 2014, tedy do první hodiny po prázdninách. Můžete je odevzdávat i elektronicky na můj e-mail, a to ve formátu PDF.
17.10.2014 - V pondělí se sejdeme na třídnické chvilce. Postup již znáte - po vyučování zaskočte na oběd a ve 14:20 se sejdeme ve 204ce, abychom krátce pohovořili o bezpečnostních opatřeních a jiných záležitostech.
15.10.2014 - Na příští hodině, tj. v pátek 17. 10. 2014 si napíšeme maličkou písemku na průměrnou rychlost. Bude obsahovat nějaký výpočet průměrné rychlosti a možná převody jednotek. První hodinu nejspíše ještě počítání procvičíme.
7.10.2014 - Dnes je třeba napravit zmatky, které vznikly ohledně způsobu zpracování laboratorní práce. V několika bodech se tedy pokusím vše vyjasnit:
Směrodatná odchylka se vskutku počítá tak, jak jsem vám vyjevil hned při psaní "receptu" na zpracování měření. A tak ji také budeme počítat! Omlouvám se za dnešní "opravu" - nechal jsem se strhnout několika dotazy a starou verzí pracovních listů, kde byla uvedena "střední chyba aritmetického průměru", ne zcela správně pojmenovaná jako směrodatná odchylka. My však budeme v souladu s fyzikálním světem uvádět směrodatnou odchylku počítanou dle vzorce, který naleznete v přiloženém vzoru protokolu.
Protokoly zpracujte RUČNĚ! (Všechny další již elektronicky.)
Měření zpracujte dle "receptu", který jsme si vytvořili na hodině.
Termín odevzdání je do úterý 14. 10. 2014.
Vzorový protokol naleznete zde: LP1_vzor.doc. Upravte si jej dle své potřeby, měl by však obsahovat všechny uvedené části!
3.10.2014 - Upozorňuji na pravidla omlouvání absencí, která byla tento týden ustanovena a nyní dodatečně doplněna:
plánované absence ohlašovat předem žádostí o uvolnění
nenadálé absence oznamovat buď e-mailem mně, nebo telefonátem na sekretariát (ranní nevolnosti atd.)
omluvenky zapisovat zásadně do studijního průkazu
omluvenku dodat nejpozději do pátku týdne absence, v případě páteční absence hned další školní den
ranní pozdní příchody omlouvat stejně jako absence
pozdní příchody během dne budou od nynějška automaticky neomluvené, pakliže nedoložíte závažný důvod
při omluvě vždy přineste třídní knihu společně se studijním průkazem
3.10.2014 - V pondělí 6. 10. 2014 si dáme třídnickou čtvrthodinku. Výuka vám skončí ve 14:05, takže si dejme čtvrthodinku na oběd a ve 14:20 se sejdeme ve 204ce. Sdělím vám informace o prázdninách, třídních schůzkách, etc.
2.10.2014 - Rozhodl jsem se laboratorní práce odložit na pátek 10. 10. 2014, abychom měli možnost ještě procvičit zpracování fyzikálních měření. Prozatím si můžete prohlédnout jeden ze starších náznaků toho, jak by mohl vypadat protokol z laboratorní práce: LP1_priklad.doc. Během týdne vyvěším na tuto stránku ještě teoretický úvod s postupem práce, s nímž byste měli být seznámeni, aby vám měření šlo od rukou.
1.10.2014 - Rozjímal jsem nad tím, jak nejlépe provést zmiňované rezervace aktualit. Po zvážení několika možností jsem se rozhodl pro tu nejjednodušší: Kdo bude mít zájem přednést na začátku hodiny fyziky aktualitu (každé hodiny, takže o dvouhodinovce mohou být aktuality dvě), může si rezervovat toto právo v diskuzi na hlavní stránce tohoto webu. Několik poznámek:
aktualita by měla zabrat zhruba tři minuty, nejvýše však pět!
aktuality by přirozeně měly být tematicky laděné - fyzika je nutností, současně probíraná látka vítaná
rezervaci lze provést vždy na následující hodinu (nikoli více hodin dopředu)
každý jeden z vás má možnost přinést tři aktuality za školní rok
podle úrovně zpracování vašeho výstupu si můžete aktualitou vysloužit malou bezvýznamnou jedničku
1.10.2014 - Máte možnost trénovat převody jednotek, nebo si dokonce vysloužit malou bezvýznamnou jedničku: Generátor převodů.